Finalment, el 20 de maig
de 1888 es va inaugurar oficialment l'Exposició. Les obres encara no havien
quedat enllestides del tot: “La Exposición se ha abierto sin estar
completamente terminada; pero ¿qué importa?”, reconeixia el diari oficial
del certamen. La inauguració va comptar amb la presència del rei Alfons XIII,
que tenia dos anys, la seva mare, la reina regent Maria Cristina, el president
del Consell de Ministres Práxedes Mateo Sagasta i l'alcalde la
ciutat, Rius i Taulet. Assistiren a l’acte d’inauguració al Palau de Belles Arts
5.000 persones, i 60.000 persones acudiren aquell dia al parc. Rius i Taulet,
en el seu parlament, recalcava amb orgull l'esforç dut a terme: “Barcelona,
la ciudad del trabajo, aspiraba a ocupar un puesto de honor, siquiera fuese
modesto, en las manifestaciones universales de la actividad y del progreso
humano”. També es van reunir 74 fragates i bucs de guerra de diversos
països.
A la plaça d’armes la
Banda Municipal, recentment creada, i un cor de 700 cantaires van interpretar
l’himne de l’Exposició, amb lletra de Melcior de Palau i música de Josep
Rodoreda:
De par en par ha abierto
Barcelona
sus puertas a la
Industria Universal.
Venid, venid; hoy ciñe
otra corona
la del trabajo, la Ciudad
Condal
(...)
Ya al derribar los muros
indolentes
que oprimían su enorme
corazón,
adivinaba valederas
gentes
a brillar en la excelsa
Exposición.
Venid y en mi regazo
daos estrecho abrazo
y sed potente lazo
de eterno bienestar..
L'Exposició va ser clausurada
el 9 de desembre, convertint-se, amb vuit mesos de durada, en l'Exposició de
més llarga durada de les celebrades fins aleshores. Els actes de clausura van
consistir en la celebració d’un Te Deum a la Catedral, discursos i parlaments
als Palaus de Belles Arts i de la Indústria, concerts, focs d’artifici i una
recepció a la Casa de la Ciutat.
Quant a les principals
dades de l'Exposició, deixen clar quina en va ser la magnitud real: hi van
participar 12.000 expositors, dels quals molt pocs destacaven per la seva
rellevància tècnica o artística. Per a fer-nos una idea, a Londres el 1862 s'hi
van presentar 28.600 expositors, a Paris el 1867, 50.000 i el 1885, 24.000, i a
Viena, el 1873, en van ser 42.500. La realitat és que l'any següent Paris
commemorava amb una nova exposició, la de la inauguració de la Tour Eiffel, el
centenari de la revolució francesa. Els països es van reservar els seus millors
productes per a mostrar-los en aquesta Exposició que lògicament havia de ser
molt més important i tenir més repercussió que la de l'any anterior a
Barcelona. Pel que fa als visitants, en les anteriors Exposicions Universals havien
oscil·lat entre els cinc i els deu milions, mentre que a Barcelona en van ser
2.300.000. Els països participants van ser 22: Espanya, França, Anglaterra,
Portugal, Itàlia, Àustria, Suïssa, Alemanya, Bèlgica, Holanda, Rússia, Suècia, Dinamarca,
Noruega, els Estats Units, Japó, la Xina, Turquia, Argentina, Bolivia, Equador
i Hondures. La presència majoritària al Palau de la Indústria era d'expositors
de Barcelona, Sabadell i Terrassa (9.800 metres quadrats); Girona ocupava uns
1.000 metres quadrats, la resta de representacions locals espanyoles, uns 3.000
metres quadrats, i l'estat espanyol, a la façana principal, uns 4.000 metres
quadrats. França ocupava 6.600 metres quadrats, Àustria-Hongria, uns 3.300, la
Gran Bretanya, uns 3.000, Alemanya, 2.200; Bèlgica i Itàlia, uns 1.600, i a
partir d'aquí la presència de la resta de països davallava fins al punt de
comptar amb representacions purament simbòliques d'una dotzena de països
participants.
Frederic Rahola, polític
i economista, va relatar amb to humorístic una visita a l’Exposició, en un
article impagable publicat a La Vanguardia el dia 29 de maig de 1888:
Quien se proponga recorrer en un solo día á
escape, para tener idea del conjunto, el dilatado recinto de la Exposición
Universal saldrá de allí mareado, sin saber lo que ha visto, afectado de
pertinaz cefalagia y sufriendo sed devoradora. (...) A los que vayan á la Exposición
les aconsejamos que no quieran examinarlo todo en un día, so pena de acabar por
no distinguir nada. De no hacerlo así, al llegar a la instalación de la
Transatlántica, siente cualquiera deseos de tenderse en uno de sus camarotes
como si sufriera los efectos de deshecho temporal: el suelo se tambalea, la
cabeza se va, los pies no pueden sostener el cuerpo. (...) Subimos los peldaños
arrastrando los pies hinchados que no nos caben en las botas y recorremos el
largo puente que resulta interminable. Al encontrarnos al otro estremo nos
apoyamos con fruición en la baranda, descansando todo el cuerpo. Pero no
podemos perder tiempo, y hétenos aquí bajando la escalera, viendo el foso
convertido en canal, examinando el faro de carbón y el hermoso pabellón árabe
de la Transatlántica.
Frederic
Rahola: Exposición Universal. La primera impresión. La Vanguardia, 29/05/1888
L'Exposició va comptar en
el seu programa oficial amb diversos congressos: d'arquitectura, d'enginyeria,
de jurisconsults, de medicina, de farmàcia, d'economia, de pedagogs i fins i
tot d'espiritistes. I també, evidentment fora del programa oficial, alguns
congressos obrers (en un dels quals va ser creada la UGT).
L'aspecte lúdic de
l'Exposició no va ser descuidat i els visitants van poder gaudir de la font
màgica, de les muntanyes russes, d’un circ de nans, la visió d’un home en dejú
(“Succi el gran ayunador”), d'un
globus captiu que s’alçava 350 metres i des del qual es veia la panoràmica de
tota la ciutat, d’un tauró de 4,5 metres que s’exhibia al passeig Colom, un
circ lil·liputenc, carreres de cavalls, concursos, concerts, lectures
poètiques, aplecs musicals... I a més, es van inaugurar les “golondrinas” del
port.
Imatge 1.16.- Les muntanyes russes de l'Exposició |
Al voltant de la font
màgica, en especial els mesos d’estiu, s’hi concentrava molta animació, així
com a la secció marítima, on es feien espectacles aquàtics (l’Exposició de
Barcelona va ser la primera que va comptar amb una secció marítima). I es van
celebrar uns Jocs Florals, actes d'inauguració i col·locació de primeres pedres
d’edificis, monuments, esglésies.... Fora del programa oficial, el teatre, els
balls i les festes, els panorames i les curses de braus van ser diversions
importants els mesos de l’Exposició.
Lo que hace cincuenta años hubiéramos considerado don de hechicería es hoy
una realidad: la fuente mágica de gran efecto. El público acude cada noche al
recinto de la Exposición para contemplar esta maravilla.
La Exposición,
núm. 52 (1888)
Imatge 1.17.- Font màgica, instal·lada per la companyia The Anglo American Brush Electric Light Corporation |
El 8 de juny la comitiva
reial va marxar de Barcelona, després de romandre-hi durant tres setmanes, i no
va tornar a ser present a l’Exposició fins la clausura, que es va realitzar
entre el Palau de Belles Arts i el de la Indústria, amb focs d'artifici i parlaments.
Ja en aquests parlaments l’alcalde Rius es va referir a preparar una altra
Exposició.
En la seva Memòria en
tant que Comissari de l’Exposició, Manuel Girona, al referir-se als “Beneficis
morals i materials” es referia al fet d’”haberse demostrado que con firme voluntad y decisión realizan los pueblos
sus propósitos más grandes; como lo ha hecho Barcelona en la Exposición
Universal que ha organizado, con la que ha dado a conocer las condiciones que
reune para ser visitada y apreciada bajo todos los conceptos, por encontrarse
al nivel de las principales ciudades de Europa en punto á cultura, laboriosidad
y conocimientos útiles en todos los ramos”. També es referia als beneficis
comercials que es derivaven del certamen, a la imatge donada gràcies a la
construcció en dos mesos de l’Hotel Internacional i a la consecució de les
places d’allotjament necessàries, a la presència de caps d’Estat i altres
personatges il·lustres i de visitants que havien fet créixer el consum, al
pavimentat de carrers, el sanejament i la millora de les aigües potables, la
millora de la seguretat, i constatava la necessitat de crear nous museus i d’ampliar
els ja existents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada